expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday 20 March 2014

Aku Masih Amatur (part 1)

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum and hye!


May all readers under rabb blessing and love.amiin.


kali ni aku nak berkongsi pengalaman dan ceritakan betapa amaturnya aku dalam arena perdebatan ...hope it'll motivate and inspire u as well..    ƪ(˘⌣˘)┐ ƪ(˘⌣˘)ʃ ┌(˘⌣˘)ʃ


#KEJOHANAN DEBAT PIALA NAIB CANSELOR 7(6-7 MAC)

Macam mana boleh involve and participate?

Bila lalu ja kaki2 lima jalan,memang terpampang poster besar "KEJOHANAN DEBAT PIALA NAIB CANSELOR 7(6-7 MAC) dengan tagline-"raise your voice,improve your arguments and lets roll!!""

bukan tepi jalan saja ,malah di selekoh2 jalan masuk fakulti pon hado besar bapak punya poster tu dengan wajah Y.Bhg. Profesor Dato' Dr.Asma Ismail,selaku Naib Canselor Universiti Sains Islam Malaysia tersenyum cantik  di poster itu seperti memanggil2  dan memberi galakan buat pelajar USIM untuk sertainya! 

Kejohanan ini terbuka untuk semua pelajar, dan 3 kategori dipertandingkan iaitu Debat Bahasa Melayu,Debat Bahasa Inggeris dan Debat Bahasa Arab.
jadi aku pon bermonolog dalaman

" macam bes ja  debat bahasa melayu ni .Kalau debat bahasa inggeris menggerunkan aku,udah la penguasaan bahasa inggeris aku tak diyakini langsung,

grammar tunggang langgang,vocab pon ciput,masih tak layak.lagipun debat b.i ni hentam kromo ja.maksud aku tak perlu ikot format sangat..

mengikut observation aku masa menyaksikan pertandingan ini,aku tengok dia lebih kurang muet speaking test,point tu tengok jugak cuma untuk penilaian aku rasa senang,tengok team mana lebih menonjol

penggunaan bahasa inggeris yang meyakinkan,banyak mintak izin laluan,so ada potensi besar untuk menang..itu pada pendapat aku la.

Debat Arab? eh memang tak la..vocab dan Nahu berterabur dan mencapai tahap minimum ,ana asifah ! hehe.Memang sem 1 dulu kami pernah buat 'munazoroh' yang mana wajib semua student sem 1 untuk buat debat arab untuk final task.tapi itu,text siap buat sendri, 

terjemah siap tinggal nak baca ja.. hee..tapi ak tertarik ngan debat bahasa melayu,penuh keindahan, mempamerkan kredebiliti,penuh format,penuh etika,disiplin,mementingkan strategi pembawaan kes dan struktur..

Kalau nak cari orang yang pandai bercakap,ramai ja boleh bercakap,jadi strategi dan kekreatifan debater tu yang jadi kayu ukur dan penilaian untuk team mana yang kuat.

Dekat sekolah ,pon ak dah tunjukkan minat dalam bidang nih,pidato time sekolah rendah,syarahan,sajak dsb di sekolah rendah dan menengah, cuma debat, lambat sikit form 5 baru aku menceburkan diri.

alhamdulillah  atas kapasiti pengalaman dan kemahiran yang tidaklah seberapa ,hati kecil aku teringin jugak nk mengorak langkah 1 tapak lagi ,lagipun masa kokorikulum sem 1 hari tu kan aku ambik Debat Bahasa melayu.

Banyak pengalaman aku cedok dari Encik Zaini ,pensyarah subjek itu.rugi ja lah pengalaman and kemahiran yang aku kutip  jika tak digunakan dipraktikkan.lama-lama nanti berkarat,tak gitu??

why not aku try untuk wakil fakulti aku,Fakulti Sains dan Teknologi untuk pertandingan ni, ceh...!

tetapi dengan tak semena2 ada suara halus menyapa hati kecilku...*suarajahat,agagagaga*


~alah asyran.hang tu bukan terer pon nk msuk kejohanan nih..setakat debat skolah menengah tak payah nak mimpi lahh nk join

~hang tu 1st year ,buat malu ja nanti ,yang lain tu bukan calang2 peserta ,bukan freshy mcm hang.depa lagi berpengalaman dah masuk banyak tournament la

~xpayah masuk lah,dah la sem 2 ni sebok,nanti kena blatih,banyak komitmen tahu..!

aku jadi pesimis ! rendah diri dan rasa tak layak sampai menangis tersedu-sedan dalam bilik ayaq.*sedihpedih....hah..over jugak aku ni..😆

idok ler menangis berambu2 pon cuma rasa takda harapan ja untuk aku menggilap bakatku..

MASIH ADA HARAPAN!

sejurus beberapa hari lepas itu,datang sorang makhluk Allah ni>>Syafiqah Samsuddin menerpa bilikku dan mengejutkan aku yang sedang lena tidoq sedap baq hang.

Pika merupakan  coursemate dan classmate aku.Dia merupakan pendebat dan pemantun yang sangat aku kagumi.

Cara bercakap pon dah tahu orangnya bagaimana.penuh berkarisma.Wahh!
Dia pon ambik kokorikulum Debat Bahasa Melayu bawah Encik Zaini jugak sem lepas. cuma group 1,aku group 2...dia dengan muka penuh pengharapan menawarkan kepada aku....jeng3!

Pika: ann!jom masuk debat piala NC..please!!!!!!

Aku:*garu2 kepala..biar betik hang ni..aku nak ,tapi segan lahh...

Pika : ini peluang kita ann.bila lagi??sekarang fakulti kita baru hantar 1 team..kita lah build 1 team lgi..malu lah debat b.i pon hantar  3 team tw...kalau tambah hang cukop 4 orang ,aku,hang daryl ,Amir..perfect(Daryll aku kenal sebab 1 klas koko debat b.m sem lepas.amir baru ja knal .both of them budak food biotech.)


Aku : erm...aduhh camna eh...boleh la.ak try

Pika :yess!!

jadi setelah diajak oleh pika aku mula merasakan Allah menghantar dia untuk aku bukak mata.Ini 1 platform dan  1 harapan baru yang akan melonjakkan aku dalam merealasasikan hajat untuk aku terus menggilap bakat dalam  arena perdebatan ini..hoyahhh.. 

PIC 1:Dari kiri Amir,Pika,kak Mas(runner Kak Mas yang jaga kami sepanjang pertandingan),aku n Daryl paling kanan.opssss serabutnya aku rasa time nih.semua bajet style tgkap gambar xtengok camera.candid la konon..mesti ada yang tak perasan bila gambar ini diambil.hehe
so...inilah team ana.


MINGGU AIR MATA

seminggu sebelum kejohanan menjelang,kami telah berlatih dengan bersungguh2,mempertaruhkan 12 usul yang sangat....perghh...
gila ko 12 tuh...yang naik nanti tak tahu yang mana...

Disebabkan kekangan masa , kami hanya dapat berjumpak lebih kurang 3 kali sahaja tetapi perjumpaan lebih kerap diadakan menjelang 3 hari perlawanan .Seminggu persediaan tak payah cakap la..segala stress ,tekanan perasaan dan macam2 masalah timbul...boleh dikatakan minggu air mata.

masa ni lah minggu kena ngantor assignment,dengan tak boleh bagi komitmen yang padu kat study group,assignment berkumpulan tak sumbangkan banyak idea,tekanan subjek yang semakin susah..

Dengan nak brainstorming 12 usul ini dalam masa seminggu ,aku ULANG..SEMINGGU SAHAJA!! time sekolah dulu 3 usul bgi tempoh sebulan do..hini 12 beb...

*pecah otak..dan macam2 lagilah buat aku rasa mcm nak tarik diri sja....time tu lah terdetik hati nak tadabbur balik surah al-Insyirah.."sesungguhnya sesudah kesukaran itu ada kemudahan" bukan sekali Allah tegaskan,tapi 2 kali iaitu pada ayat ke 5 dan ke 6..Allah will never burden us beyond our limit  ^_^.





PIC 2: Surah al-Insyirah





Perasaan tenang datang bila kita letakkan Allah di tempat yang teratas dan ditambah pula sokongan family dan sahabat terchenta aku teruskan perjuangan ini.

Dalam masa seminggu ini aku telah timba banyak ilmu dan pengalaman yang berguna daripada teman2 seperjuangan,senior2 berpengalaman, dan alumni2 yang sangat havoc dan tak lokek ilmu..

Teammate yang aku kagumi contohnya Pika,sangat berbakat besar menjadi 1st speaker,kalau tak hebat mcam man boleh 3 kali dpat best speaker dlm 5 pusingan tu.*cough..,tak dapat dinafikan,Daryll si otak astro semua benda dia tahu.hang nak tau apa suma dia elaborate..

Amir pon sama,sebut ja apa, boleh dia huraikan dengan lengkap jalan cerita dan pembawaan kes yang sangat epic.haha..memang power depa nih..semua ada pengalaman dalam pengucapan awam..

Tak kira lah debat,syarahan,pantun dan sebagainya..daebak!!team FST 1 lgi pun tak dapat dinafikan walopon 1st time join debat NC mcm kami,depa mang hebat lahh.

Senior Abang Farhan,Kak Mika, tak payah cakap la ,memang tak dapat dinafikan kehebatan mereka.

Begitu juga alumni2 yang turun padang support kami sehingga lahh malam kemuncak pertandingan ,tak lokek mencurahkan buah fikiran dan mengajar kami..masya Allah..we're like family!

hanya Allah sahaja mampu membalas jasa mereka..Abg Irham,Kak Zahidah,Abg Amirul dan ramai lagilah...hats off to them...! :D

PIC 3: Latihan dan perjumpaan debat di malam
 pertandingan bersama alumni dan senior yang baek hati ^_^ 





Ini baru permulaan .AKU MASIH AMATUR.kepada pembaca di luar sana,adik-adik.kakak-kakak,abang-abang,kawan-kawan...

Ingat dalam apa jua yang kita buat,apa yang kita minat ,kita kena yakin pada diri sendiri,Komited dan usaha ! 

Persetankan suara2 jahat syoitonirrojim yang hasut mengatakan anda tidak boleh...hahahhaa...kita boleh!!!!!!!!  ~(‾▿‾~)(~‾▿‾)~

PIC 4 : ingat tu kawan-kawan


*nantikan sambungan cerita yang akan saya garap kemas tentang pengalaman sepanjang Pertandingan Debat Piala NC ini..

banyak pengalaman dan tips2 yang boleh diambil oleh sesiapa yang berminat dalam arena perdebatan ini.Terima kasih kerana sudi mendengar celoteh dan pengalaman yang sedikit cuma .semoga bermanfaat :)

No comments:

Post a Comment